2011-12-06

Pricken som blev en fläck som blev en krumelur som blev en pojke

Shmuel sitter vid stängslet och väntar när Bruno träffar honom. Bruno, som är ute på upptäcktsfärd, ser honom först på avstånd och närmar sig sedan honom under tiden som Shmuel sitter där och väntar på honom. De börjar prata med varandra och Bruno beskriver hur ensam han känner sig på sin sida av stängslet. Shmuel säger att det finns många pojkar på hans sida av stängslet, men att de bråkar ofta med honom. Båda verkar finna den andres situation bättre än sin egen.

Bruno och Shmuel upptäcker även att de är födda samma år och samma dag som varandra, vilket eventuellt skulle kunna ha någon typ av signifikans. Om inget annat så verkar det hjälpa Bruno (och nog även Shmuel) att relatera till den andra pojken. En annan upptäckt Bruno slås av är att de faktiskt inte är i Tyskland längre - att Auswitch faktiskt ligger i Polen.

Brunos sista fråga till Shmuel handlade om varför alla dessa människor levde bakom detta stängsel som delade de pojkarna åt. Jag får erkänna att jag inte riktigt minns vad Shmuels svar på denna frågan var - men jag tror att det ska ha handlat om att Shmuel inte förstår varför de är instängda, eftersom han så ung ändå verkar ha levt en bra del av sitt liv inne bakom stängslet. Eventuellt kan Shmuel ha intalats något som att de bara är instängda tills vidare och ska få komma ut snart, oavsett sanningen i detta.

2 kommentarer:

  1. Svaret kan du inte minnas efter att bara ha läst detta kapitel eftersom det kommer först senare!

    SvaraRadera
  2. @Charlotta:
    Därav formen "ska ha handlat om", istället för "handlade om"! Jag såg till att tänka mig hur jag i dåtiden såg fram på vad som skulle hända i nästa kapitel, även om båda dessa kapitel ligger i dåtiden vid det här laget.

    SvaraRadera